lørdag 22. september 2012

Barndomsminnen

Äpplen, massor av dessa finns det i vår trädgård just nu. Jag plockar och plockar, men har tyvärr allt för liten frys. Men det blir äppelkaka, och hemlagad äppelkompott. Det framkallar barndomsminnen...hemma på Parkgatan i Laxå hade vi många äpplen. Mamma skalade, kokade och så hade vi äppelmos hela vintern. På kvällarna i augusti/september blev det äppelkaka, smulpaj med massor av vaniljsås. Härlig kvällsmat, om än inte så nyttig...men det gick bra ändå. Just nu känner jag äppeldoften i hela huset...och jag minns....

1 kommentar:

Skaparglädje sa...

Hej Marie!
Äppelrecept finns i många olika varianter. Man får försöka ta hand om de äppel man kan, du kanske kan ge bort till grannar och vänner.
Kuvertkorten jag visar på min blogg är jätte enkla att göra. Jag hittar ingen epost adress till dig, men om du vill mailar mig (min adress står på bloggen) ska jag maila en beskrivning till dig.
Jag tänker mycket på er, vet precis vilken sorg ni går igenom och saknaden är så stor.
Stor Varm Kram från mig! Anne-Lie