fredag 9. november 2012

Att vara en favoritkund

Jag har blivit favoritkund i min lokala affär...och det är inte som ni först skulle kunna tro, för att jag handlar mycket. Nej då, du kan bli favoritkund även om du inte alls spenderade mycket pengar. Ni vet att i Sverige blir vi alltid uppmanade till "bygg inte varuberg" och länge har vi lärt oss att lägga upp varorna på bandet en i taget och låta streckkoden var vänd mot avläsaren. Allt för att förhindra förslitningsskador hos expediten i kassan, och för att det faktiskt också går fortfare. Så eftersom detta faller sig helt naturligt för mig, så gör jag naturligtvis likadant här i Norge, och det är det inte många som gör. Så expediten i min lokala affär har därför  utnämnt mig till sin favoritkund.

Detta får mig osökt att tänka på min tid under sommaren 1988, sommaren då jag jobbade på Grindstugan i Laxå. (tror aldrig något annat arbetet har gjort mig så fysiskt trött) När gästerna var färdig med att äta, så blev de uppmanade att ställa brickan i brickstativet. Detta underlättade väldigt för oss som skulle plocka undan snabbt och få det ut i disken. Detta minns jag väl, och det betyder att jag ALLTID ställer tillbaka brickan i stativet när jag nu äter lunch/mat på ett ställe där ett sådant finns, för jag vet hur mycket lättare jobbet blir för den/de som ska plocka undan.

Så min uppmaning till alla, tänk på att underlätta för andra när du kan. Så enkelt!


Gamla Grindstugan har visst blivit pizzeria  På min tid var detta ett mycket vanligt gatukök. Där ungdommen samlades med sin mopeder och bilar. Korv med mos, eller varför inte en hamburgare?

4 kommentarer:

Unknown sa...

Grattis!!!
För mig är det också helt naturligt att lägga streckkoden åt rätt håll, gör alltid det i butiken.
Trevlig Helg!

Malys krok sa...

Det må jeg si var litt av en ære!
Dette er noe jeg aldri har tenkt på, men skal huske det neste gang! Kanskje blir også jeg en favoritt kunde! Hurra for deg! -Margit-

Anne Britt sa...

Jeg har heller aldri tenkt på dette! Nå lærte jeg noe nytt.

Det med å rydde opp og sette på plass i "brickstativet" syns jeg er en flott ting. Det er de flinke til i Sverige. Det fungerer slik noen ganger i Norge også, men jeg syns det er rart at ikke alle innfører dette systemet. Jeg rydder alltid sammen på bordet i alle fall, syns det er en uskikk når alt flyter. Takk for påminnelsen om å prøve å gjøre det lettere for andre...

Lisbet sa...

Bra att du påminner om detta. Själv har jag sommarjobbat i en kassa för länge sen.
Ha en skön helg!