søndag 1. august 2010

Det beror på hur jag ser livet

Vad vill jag se? Vill jag se på allt det jag inte har, jämföra mig med de som har mer, mer av det mesta. Hur blir mitt liv då...otillräckligt. Nej, jag vill inte jämföra...för jag har allt jag behöver. Jag vill se mitt liv i ett riktigt perspektiv....inte i något småsnålt perspektiv, avundsjuksperspektivet...Nej, jag ser det jag har, det jag upplever och det jag känner.

Idag har jag upplevt en härlig söndagstur, med gott sällskap och god matsäck. Nu har min bil upplevt att få sig en mycket välbehövlig tvätt. Så nu är jag klar för måndagen, men jag ska inte tänka på morgondagen just nu....nu är det en ljuvlig söndag.

Det var lite från Maries positiva hörna. Och en kopp varm kaffe och bok just nu...

5 kommentarer:

Gry sa...

Så sant så sant! Viktig å fokusere på det som er bra i livet sitt og verdsette alt hva man har. Vakre naturbilder og gode ord. Nyt dagen videre, kaffe og bok høres skjønt ut ;) Klem Gry

Marie//Tekla Maräng sa...

Härliga natur bilder.
Så sant så sant jag vill bara jämföra mig själv med mig själv. Det känns bäst så, slipper bli avundsjuk eller liknande.
Ha det gott.
Kramar:O)

LisaMatilda sa...

Tror att förnöjsamhet är viktigt. Att känna sig nöjd med det man har runt omkring sig, att se det positiva i det...
Kram

Sjabbig men chic sa...

precis, man ska aldrig hålla på och jämföra med någonslags avundsjuka som grund. Det sa jag alltid till mina barn när de var små. Du är så himla bra och huvudsaken är att du tycker det är roligt eller att något är bra man ska inte jämföra med andra för då finns det alltid någon som har något bättre, är duktigare på något, rikare eller vad som helst. Det bor rätt många människor på jorden och alla är viktiga men det viktigaste för mig är du och för att tycka om och unna andra så måste man tycka om sig själv.

Kram Lisa

Annika Estassy sa...

Att se allt man inte har, att jämföra sig med andra blir så fel eftersom vi aldrig har hela bilden klar för oss. Den som verkar ha "allt" kanske också döljer stor sorg och smärta. Det kallas för någonting som jag glömt bort, detta med att bara se det som alla andra har, man ackumulerar allt som en mängd med andra människor har och tycker till slut att man själv inte har någonting. Nej, du gör helt rätt som koncentrerar dig på det som är ditt och dina upplevelser - som säkert många andra avundas dig för!