søndag 22. august 2010

Vad man minns!

Gårdagskvällen innehöll ett mycket trevligt 40-års kalas. Många nya människor, och det är alltid trevligt och samtidigt lite av en utmaning. Att lära känna nya personer, hitta något gemensamt - vilka samtalsämnen väljer man?

Eftersom själva födelsedagspersonen var engelskman, så var det väl ganska naturligt att en del av samtalen rörde sig om fotboll. Själv har jag definitivt begränsade kunskaper innanför detta området, men lyssnade och blev faschinerad av all denna kunskap, och minne för detaljer. Här mindes man vem som stod i mål för Perus landslag på 70-talet, man mindes speciella mål och vem som spelade för vilket lag i den engelska ligan. Vilka minnen! Så började jag tänka - vad är det jag minns - och när jag var 12-14 år så var jag en stor is-hockeyfantast. Och trots att det nu är 30 år sedan så upptäckte jag att jag fortfarande kommer ihåg namnen på 3 storspelare i Sovjets landslag - Krutov, Larionov og Makarov. Detta kanske man inte hade väntat sig - men så är det men minnen, de bara är där - även om man inte alls anstränger sig för att minnas. Nu har jag ju en hel del andra minnen också, som jag minns med mycket större glädje....och om vi håller hos till is-hockey så minns jag den dagen på Liseberg någon gång tidigt på 80-talet när det svenska landslaget i is-hockey var där och jag så lycklig över alla autografer - Pelle Lindberg(målvakt) Peter Sundström (min favorit i laget) - men tyvärr kan jag nu inte minnas var den autografenboken blev av.

Men hur som helst var detta en minnesvärdig kväll - och nya minnen finns nu i mig, några som jag kommer att minnas, några som jag kommer att glömma och några som jag tror mig ha glömt men som jag trots allt ändå minns.