søndag 7. november 2010

Erfarenhet

Vad jag lärt mig och vad jag lär mig

Jag har i hela mitt yrkesliv (cirka 20 år) arbetat med människor. Innan jag var färdig med min utbildning så hade jag olika sommarjobb, och mina tankar går ofta tillbaka till mina två somrar, då jag jobbade på ett sjukhem. Vad den tiden lärde mig!...att möta människor, att se människor och att ta sig tid. Att redan som 20 åring få se och förstå hur viktigt mötet med människor är, och att vi aldrig glömmer individen bland alla andra. Att ta sig tid, ett leende och absolut inte prata över huvudet.....Jag är så glad och tacksam för den erfarenheten..

En annan sommar jobbade jag i ett gatukök, 3 månader och jag har nog aldrig varit så fysisk trött, som när jag sent sent på kvällen kom hem efter ett långt pass. Där satt jag vid köksbordet med ett glas mjölk, efter att i en lång dag ha stekt hamburgare, serverat glass och plockat undan från bord och diskat....naturligtvis alltid med ett serviceleende. Efter den sommaren, så bär jag alltid med mig brickan till brickstativet när ett sådant finns...och blir nog lite irriterad på de som inte gör det. Det lilla du gör betyder så mycket.

Så all erfarenhet och alla jobb vi någon gång har haft ger oss lärdom, som vi har användning för i livet och i kommande jobb. Något har jag lärt mig genom studier/skola, men det mesta har jag lärt mig i mötet med människor och att aldrig släppa nyfikenheten och glädjen.

Så här kommer en blomma till alla som lärt mig något genom livet. TACK!

5 kommentarer:

Gry sa...

Ja, vi lærer så lenge vi lever og i møte med andre mennesker kan en både hente erfaring og inspirasjon, og lære mer om seg selv. Fint innlegg! Jeg skal straks ut og gå en tur med en venninne i solskinnet. Ha en fin dag Marie, nyt dagen ;) Klem Gry

Freedomtravel sa...

Ja, visst lär man sig saker genom livet! Genom arbetsplatser, resor och möten med människor. Men måste ju säga att det känns som att vissa är beredda att utvecklas och lära sig mer, medan andra slutar vilja ta in och stannar i utvecklingen... eller?

Marie//Tekla Maräng sa...

Ja man lär sig hela tiden genom mötet med andra människor.
Kramar:)

Lisbet sa...

Fint skrivet!
Livets skola är den bästa skolan.
Ha en bra början på veckan!
kram

LisaMatilda sa...

Oftast lär man sig något nytt varje dag. Gäller kanske bara att ta till vara kunskaperna...
Kram