torsdag 28. januar 2010

Ensamhet i livet

Idag läste jag en artikel i Dagbladet, en historia som satt i gång tankeverksamheten. Artikeln handlar om en man som dör mitt under en cykeltur i Oslo och när han ska begravas är det ingen som kommer, och ingen vet något om han. Vem var han? Var kommer han ifrån? En journalist tar på sig uppgiften att finna ut mer...vem var han och finns det ingen som saknar han? En tänkvärd historia om de människor som finns runt oss, som vi ser varje dag...människor som lever i ensamhet mitt i storstadens larmande liv. Klick er in och läs: http://www.dagbladet.no/2010/01/26/magasinet/ensomhet/familie/dod/10105099/

Så denna artikeln ger oss alla något att tänka på, att bjuda in andra i våra liv, att inte stänga människor ute...för det har vi inte råd till.

...till något annat..till helgen ska jag på födelsedagsfest, och jag glädjer mig. Vi blir ett härligt gäng pratsamma och glada kvinnor/tjejer i sin bästa ålder...

5 kommentarer:

Fånga dagen sa...

Hej Marie!
Ja du ibland behöver man verkligen läsa sånt, tänk vad många ensamma människor det finns. Och egentligen skulle det ibland räcka med att vi bara stannar upp och ler eller säger några ord för att personen ska känna sig sedd, hur svårt kan det vara att behandla varandra så?
Ja ibland behöver man tänka till.
Ha en otroligt mysig kväll med tjejerna, sånt är ju bara så kul.
Kramar Lena

Pia sa...

Hej Marie!
Det finns något för dig att hämta på min blogg
http://pielisa.blogspot.com/2010/01/hedrande-utmarkelse.html

Ha en skön kväll!
Kram

promenader på landet sa...

Hej Marie och vilket klokt inlägg du har i dag! Det är ju hemskt att det finns människor som är så ensamma! Jag hörde även om en dam i Finland som hade legat död i sitt hem nästan 3 år och de hittade henne när de skulle renovera. Må så gott med dina vänner! Kram Maria

Anne Britt sa...

Leste artikkelen du linket til. Det er så trist at slik ensomhet finnes.Vi må se oss om alle sammen!

Afrodite sa...

Usch så hemskt! Tänk vad man har det bra...och tänk om man kunde uppskatta det hela tiden och inte bli sådär gnällig ibland. Klaga på petitesser...när man egentligen är omgiven av kärlek. Oerhört tänkvärt!
Ha en trevlig kväll med brudarna! =)
Kram på dig!