torsdag 15. mai 2008

Torsdag i maj

Häromdagen hade jag namnsdag, men det var det ingen som kom ihåg, inte ens jag själv. Men det är väl inte så mycket att fira. (Det är Linnea i Sverige den 13 maj)

Gårdagskvällen tillbringades i trevligt sällskap (symöte, men absolut inget krav till att sy, och det är jag väldigt glad för) Vi börjar så smått planera resa till Antwerpen nästa vår, samtidigt som vi diskuterade köpstopp av kläder. Börjar att motivera mig själv för detta, och jag får väldig hjälp när jag ser i min garderob, pinsamt kan jag sammanfatta det hela med. Ok, ska jag ha köpstopp av kläder från och med 1 juni och ut detta året. Det ska ju egentligen inte vara så svårt, så det är bara att bestämma sig, är det inte så det heter. Det handlar inte om att pröva att sluta, det handlar om att sluta. Så ok, från och med 1 juni är det köpstopp av kläder. (och nu har jag skrivit det ned, så det förpliktar väl en del eller hur?) Vi lever ju i ett samhälle där textilavfall har blivit ett problem. Jag har en kollega, som är väldigt duktig på att köpa secondhand, och på så sätt bidrar inte hon till det ökande berget att kläder som kastas. Det gäller förstås inte bara kläder, men också allt annat som vi köper utan att egentligen inte tänka oss för - Behöver jag det här? Så från och med 1 juni ska det bli en ändring.
Ska vi byta grejor med varandra.
Här kan du läsa mer

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är ledsen att jag glömde det, tänkte på det dagen innan.
Kram från mamma

Anders Lundblad sa...

Jag har haft köpstopp av kläder sen studentexamen.

Kommer att tänka på ett citat av Peter Englund:

"Genom att studera människors yttre kan man ofta ana vilken period i deras liv som var den lyckligaste. (Människor över en viss ålder, vill säga.) Man kan nämligen se detaljer i klädsel eller frisyr som var populära just under den tiden, och som de sedan dess hållit fast vid. Det finns extrema fall. Som alla överåriga missbrukare i jeansjacka och med polisonger och hästskomustasch, utstyrda precis som under tidigt 70-tal, då drogerna plötsligt fick alla klockor att stanna."