mandag 22. juni 2009

Höga berg och djupa dalar

Torsdag 18 juni - det regnar, det regnar mycket. Vilken förvandlig - från kvinna till isbit på 36 mil. Men efter en varm dusch och lite god mat, så var jag som ny igen. Sov skönt på Dombås. Morgonen därpå - inte regn - och ju längre dagen gick desto mer sol. Stoppade vid Trollväggen, och fick se hela Oslo Chapter på väg till Geiranger - mäktigt med många många mc. Så sakta med säkert körde vi upp Trollstigen - sväng på sväng. Vilken utsikt - du blir helt bergtagen. Stopp för lunch på ett gårdscafé som hade stängt, med som öppnade bara för oss - det kallar jag service. Så gick vägen ned och ned - och helt plötsligt öppnade sig världen och Geirganger låg för våra fötter. Första gången för mig - och jag är förälskad. Fram till hotellet och träffplatsen - här var det fullt av motorcyklar och skinnvästar (har aldrig sett så många skinnvästar på en och samma plats) Motorcykeln fick sin plats och vi fick våra t-shirts. Middag på kvällen och trevligt sällskap. Frukosten var ljuvlig - specielt med tanke på utsikten - kunde inte vara vackrare. En lite spatsertur ner till fjorden och så en båttur. Såg vattenfall och gårdar som klättrade längs med bergsväggen. Tänk att där har det bott folk - guiden berättade att för att komma upp till den ena gården behövde de stegar och när föräldrarna var ute och jobbade på åkern, var de tvungna att binda fast barnen så att de inte skulle ramla ned. Lunch på en litet café, där vi blev serverade av svenska flickor (tur att norrmännen har oss svenskar - vet inte hur turistnäringen hade fungerat utan) Solen sken. Men när kvällen kom, och det skulle blir grillmat på terassen med den fantastiska utsikten - då kom regnet och det regna och regna. Maten fick ätas inomhus. På söndag bar det iväg hemåt - upp upp upp - till du kom upp till de snöklädda fjällen. Is på vattnet. Vilken känsla. Men mitt i idyllen så blev du påmind om riskerna - runt en krök så hade en mc gått av vägen, och ambulansen var på väg. (hoppas allt gick bra ..... vi kör försiktigt) Så gick färden vidare mot Jotunheimen, och där blev det lunchstopp i solsken - rømmegröt som simmade i smör. Vidare i härligt väder och väl hemma kändes det i baken - över 100 mil totalt - men vilken tur. Här kommer ett utval av bilder.

10 kommentarer:

Sjabbig men chic sa...

Vilka fantastiska bilder. Och en sommarfräsch Marie. Har för mig att jag sett något program om Geiranger där man just visade de här gamla gårdarna. Men det kanske var något annat ställe i Norge.

Kram Lisa

Rune Lundblad sa...

Dit vill vigärna åka.

Vita hjärtan sa...

Vilka makalösa bilder.....! Ser ut som om ni haft en riktigt fin tur trots en del regn.....
Regnade här också på midsommaraftons kväll och sedan har det varit skurar hela helgen....men idag, min första semesterdag.....kom sommaren :-)

Kraaam Annemari

Vardagslycka sa...

Vilka vackra bilder! Det ser ut som ni har haft en fin resa och fått uppleva mycket.
Lycka till i utlottningen inne hos mig.
Kram, Carina

Lallis - liv och leverne sa...

Wow, vilka vackra bilder!!
Kram , gumman:)

Marie//Tekla Maräng sa...

Åh vilka vyer ja det är verkligen vackert i Geiranger. Det är så att det pirrar i hela kroppen av dessa vyer. TACK för att du delar med dig av dem.
Du har en award att hämta hos mig om du vill.
Kram Marie:)

Ann-Sofie sa...

hej Marie, vilka underbara dagar!!! Jag föstår du blev tagen direkt :)
Låter så fantastist rogivande- sån frihetskänsla att bara åka och njuta, så nära av livets goda :)

KRAAAAAM från Ann-Sofie

Ninnie sa...

Åååå, så underbart det ser ut. Vilka vyer! Fantastiskt fint, vilken härlig tur ni varit ute på.

Anna-Lena sa...

Ja Norge har ju helt fantastisk natur! Hade varit underbart att åka genom landet på cykel! MEN jag har ingen och skulle aldrig våga ha heller men... ;) Och så inte att förglömma rømmegrøten... ;)

Jessica sa...

Hej Marie!
Åh vilka härliga bilder, vad kul att få se.
Det ser ut som en fantastisk resa.

Stor kram!
//Jessica