søndag 27. april 2008

Snäckan

Jag vet inte vem som skrivit eller sagt detta, men har hört den många gånger, och tycker att den är så bra. Det spelar faktiskt någon roll det du gör.


Snäckan

"När min pojke var 5 år var vi på Mallorca. En morgon skulle jag springa utefter havsstranden och min son ville följa med men efter 25 meter blev han trött. Han stannde men jag sprang vidare. När jag vände, såg jag honom som en liten prick som satt och väntade på mig. När jag kom närmare såg jag att han gjorde någonting. När jag kom helt nära, så jag vad. Han satt nere vid strandkanten och kastade snäckor i havet. Under natten hade havet spolat upp mängder av snäckor. Han rädde dem tillbaka till livet. Jag tyckte det var fint gjort och sa det också. Men ...det var hundra snäckor på en meter och stranden var en mil. Jag ville får honom att förstå det meningslösa:
- Det är fint, men vad tror du det spelar för roll om du kastar tillbaka en snäcka eller två?
Först tittade han bara på mig. Han hade en snäcka i handen. Sakta sträckte han upp den mot mig och sa:
-För den här, för den här spelar det roll!"


Ingen kommentarer: