tirsdag 22. april 2008

Skillnader och traditioner

Bilden här hämtad från http://www.nykvarn.com/galleri
Hur skär man upp en tårta, det är väl enkelt. Jag vet i alla fall att det finns ett svenskt sätt och ett norskt sätt. I Sverige skär vi till mitten av tårtan, och får en perfekt trekantig tårtbit, men i Norge ska tårtan skäras så att det blir en "runding" i mitten. Helt fram till idag har jag inte förstått varför, och har fortsatt med att skära upp tårtan på mitt svenska sätt. Men nu har jag fått förklart det hela för mig, "rundingen" i mitten ska födelsedagsbarnet ha. Det kan vara svårt att lära sig allt när man är ny i ett land. Finns det kurs för en svensk innvandrare?

Nästa skillnad. Varför ska man i Norge fira examen innan man tagit den. Jag tänker på den norske russen, som snart börjar sitt firande. När firandet har pågått i flera veckor, ja då är det dags för examen. Märkligt. I Sverige har vi en dags firande, den sista dagen. Min kära brorsdotter (9år), som bor i Norge, har i alla fall sagt att hon hellre vill ta studentexamen i Sverige, för då får man ha en vacker vit klänning i stället för en blå, röd eller svart overall. Jag måste väl säga att jag är överens med henne, men jag är väl inte helt objektiv.

Här hör ni den svenska studentsången, framförd i förbindelse med en annan svensk tradition Valborgsmässofirande den 30 april

Ingen kommentarer: