torsdag 24. september 2009

Se och lyssna

Har i de sista dagarna tänk på detta med positioner och makt. Hur ofta möter vi inte människor som kräver uppmärksamhet - "se mig" och "hör mig". Men hur viktigt är det inte att se och lyssna på de vi har runt oss - inte bara förvänta att själva vara i centrum. När makten blir en för stark lockelse, och nästan ett eget mål, då blir jag rädd. När makten används för att skapa positioner i gruppen eller samhället - och du glömmer vilket uppgift du egentligen har -då blir jag rädd. Vad sker när makten koncentreras till några få....

Men som alltid, så kan jag ju försöka att börja med mig själv - hur bra är jag på att lyssna, och då menar jag att verkligen lyssna, höra vad de runt mig säger...och inte avbryta. Inte hela tiden vänta på att få markera mig själv..Jag har så mycket att lära av de jag möter, dags att släppa lite på sina fördomar, sina måsten, sina aldrig och alltid. Lyssna och inte låta maktbegäret ta överhand. Och när du har makt, använd denna med ödmjukhet.

5 kommentarer:

Sjabbig men chic sa...

Ja, du har rätt Marie. Men jag tror nog inte att du behöver rannsaka dig. Du vet det är skillnad på att inte vilja lyssna och att inte lyssna. Ungefär som att beräknande vilja göra fel eller göra fel. Och alla måste ju få göra fel ibland annars är man inte mänsklig och vilka bestämmer att människor inte får vara mänskliga? Jo, maktgalna totalitärer.
Kanske i alla fall...

Kram och kram
Lisa

Anne-Lie W sa...

Svar på ditt inlägg på min blogg:
Alla har vi olika gåvor.Jag är bra på något och du på något annat.
Promenaden med min tyska vän gick bra. Hon kunde lite svenska och när vi inte förstod varandra använde vi engelskan. Känns bra att ha tagit första steget "att börja umgås"

Trevlig helg//Anne-Lie

Hemmafruns hörna sa...

Jäpp... Så sant! Makt och positioner kan vara lika förödande nedbrytande i familjer som i samhället... Ödmjukhet är en livslång skola!

Nastasia sa...

Kloka Du! ♥

Babsan sa...

Men sen finns det också dessa energitjuvar som kramar musten ur en. Som bara pratar om sig själva och glömmer bort att kanske jag vill få ett ord med i laget...

Vi har en sån på jobbet.

Alla har vi något att arbeta med i relationerna.

KRAM och Trevlig helg ♥