søndag 16. august 2009

Vår greklandsresa i bilder

Utsikt från toppen på ön Meganassi..ett stopp på vår båttur. 147 trappsteg upp till toppen, och där uppe blev det inhandlat vindruvor som växte överallt i den lilla byn.Vidare på vår båttur passerade vi Onassis ö Skorpios. Onassis köpte denne ön, tror det var 1966. Han och hans barn tillbringade mycket tid där, och det var många kända personer som deltog på cocktailpartyn nede vid strandkanten. Idag är Onassis död, och också hans två barn. Sonen dog i en olycka (misstanke om mord), och dottern tog sitt liv. Kvar finns Onassis dotterdotter, som enligt guiden inte har besökt ön på många många år. De två båtarna som du ser på stranden, var sonen och dotterns båtar, och de har stått så sedan den dagen barnen dog, ingen annan har använt de. Tragiskt att se ön, som idag har hyrs ut till olika av dagens kändisar - ryktet sa att Madonna besökte ön några av dagarna som vi var på Lefkas, men det är det egentligen ingen som vet. Du fick gå iland på en strand på Skorpios, för en enligt Grekisk lag, måste också privata öar ha en del av ön tillgänglig för allmänheten. Vilken strand, det höga klippväggarna och det blå havet. Porto Katsiki. Ska vara en av de mest fotograferade stränderna i Grekland, och det kan man ju förstå. Vi hyrde motorcykel 3 dagar, och det gav oss möjlighet att se mycket av ön, små vägar upp i bergen. Hela tiden imponerad av hur bussarna kan ta sig fram och förvånad över alla märkliga parkeringar - bara sätt på nödblinkers, så kan du parkera var som helst, när om helst!!Utsikt över havet...hela tiden lika vackert. Och uppe i bergen så svalkade det också. Och till alla som är mån om säkerheten. Hjälmen var på plats hela tiden under motorcykelturen. Det är också smart att ta det lugnt i trafiken, även om inte alla andra gör det.
Har ju inte badat på hela sommaren, så det tog jag verkligen igen nu under den här veckan. Vattnet så klart, så varmt.....helt enkelt ljuvligt. Men lärde mig snabbt, att badskor hade varit en smart grej. Mina fötter är inte så härdade, och stenarna är många och inte alla har den perfekta rundning av att ha blivit slipade av vattnet under många många år.

Och maten...kanske är inte Grekland känd som världens kulinariska mittpunkt, men för mig är det alltid en smakupplevelse. Tänk Tzatziki, Grekisk sallad, Moussaka, Pastitsio och så grekisk yougurt med honung och färsk frukt. Denna ljuvliga dessert blev min lunch i en liten bergsby som heter Ahtani. Så nu ska det köpas grekisk yougurt, honungen fick jag med mig från Lefkas.Dags att resa hem igen. Alla vi i norden borde enligt lag ha rätt till en vecka i Grekland varje år. Tror att det bara hade haft en positiv effekt, det har det i alla fall på mig. Så nu kan jag föra upp Lefkas som ytterligare en av de platser i Grekland som jag besökt. Tidigare har jag varit på Kreta (2 gånger) Parga, Egina(2 gånger), Spetses, Hydra, Kos, Korfu (2 gånger) Zakyntos, Skopelos, Skiathos, Naxos och Paros. (+ ett kort stopp i Athen) Var nästa tur går vet man aldrig, det finns ju mängder av öar - och så lockar det kanske att få flera dagar i Athen, när värmen inte är så påtaglig. Men just nu har vi några planer/tankar om Rom till våren.....

4 kommentarer:

Rune Lundblad sa...

Vilka fina bilder. Vi förstår att ni haft det jättebra. Mamma och jag får väl försöka komma iväg till Grekland någon gång. Fast vi kanske ska vänta tills det blir en mänsklig rättighet.

Vita hjärtan sa...

Åh, det ser helt ljuvligt ut.....!!!! Jag älskar också Grekland fast jag inte varit på alls så många öar som du =) Men jag tycker absolut att ditt förslag borde förverkligas.....att alla borde ha rätt till en vecka i Grekland om året.....om du startar ett parti som lägger det förslaget ska jag rösta på dig =))))) Men det måste vara i Sverige ;-)

Ha en bra vecka nu! Kram Annemari

Sjabbig men chic sa...

Men helt underbart!! Åh, vad jag skulle vilja resa till Grekland. Jag blir alldeles sjuk. Skulle vara intressant att veta vilket av alla ställen som blivit din favorit. Har du något favoritställe? Något som du känner att dit måste jag åka igen?
Och skojar du, grekisk mat är ju hur gott som helst!!

Kram Lisa

Hemmafruns hörna sa...

Jag håller med! Har aldrig varit i Grekland men tycker ändå/just därför att alla borde få åka dit varje år!!!Här regnar det oavbrutet sedan en vecka och humöret är därefter! Sol är sååå viktigt för kropp och själ! Önskar dig mycket kraft och glädje i vardagarna framöver!