mandag 25. august 2008

Stockholm Stockholm stad i världen

Har nu haft några härliga dagar i Stockholm. Som alltid är det så mycket man vill hinna med, både att se och uppleva. Redan när jag kom in till T-centralen drabbas jag av det höga tempot, här gäller det att hänga med. Kanske jag här har förklaringen till mitt snabba gånglag, det är en del av mina Stockholmsgener. (född i Stockholm = går snabbt)

På fredagen var jag på Nordiska Museet tillsammans med japanska turister och en mängd skolklasser. Tänk att en klass på 20-25 elever i 14 års åldern kan avge så mycket ljud, när jag mötte en klass på väg ned från andra våningen, var det en vägg av ljud som kom mig i möte. Nordiska Museet bjöd också på flotta utställningar, bland annat om svenska traditioner. Vet ni att förr tiden band man en krans av midsommarblommor som skulle sparas till julbadet, eftersom man menade att blommor plockade runt midsommartid hade en speciell kraft, och därför blev dessa sedan lagt i julbadet. (så var du nu barn på gården, var du inte bara tvungen att bada i vattnet som många andra badat i först, men du skulle också bada tillsammans med gamla blommor - tacka vet jag en varm dusch)













Lördagen bjöd på ett härligt "trädgårdsmingelväder" och min faster firades av släkt och vänner. Dagen bjöd på skratt, godmat och härliga samtal med såväl 9-årigt kusinbarn som snart 90 årig farmor. Vem har sagt att åldern har någon som helst betydning.

Söndagen bjöd på en kort stadstur. Kunde notera att flaggan var hissad på slottet, betyr det att kungen var hemma.

Ingen kommentarer: