torsdag 12. november 2009

Du har inte frågat

Bild från http://www.svenskabio.se

Är du nyfiken? Ibland har vi kanske fått höra att det inte är riktigt fint att vara nyfiken, att man inte ska bry sig, eller lägga sig i. Men är det riktigt? Tror inte det, klart att vi ska vara nyfikna, nyfikna på ett bra sätt. Lite undrande, frågande....Jag vill veta mer, vem är du och vad menar du? Fick idag höra att en person spelade gitarr, något som var så överraskande. Jag frågade naturligtvis; "varför har du inte sagt det?" Han svarade; "du har inte frågat". Tänk så mycket vi går miste om när vi inte frågar. Massor av kunskap blir bara liggandes där, mellan oss och kommer inte till nytta. Att fråga, är att lära, att vilja veta mer. Men all kunskap måste användas med varsamhet...du håller något i din hand. Kunskap ska delas, kunskap som vi håller oss för oss själva blir en form av makt. Jag vet, men inte du. Så kunskapdelning är viktig. Att vara nyfiken är bra. Men alla frågor måste ställas med en äkthet, inte för att göra illa.


Så jag vill vara nyfiken, precis som Nicke Nyfiken...

Så fråga på...här finns så mycket att lära

5 kommentarer:

Sjabbig men chic sa...

Ja, jag tycker också att det är bra att vilja veta mer och att fråga. Men Marie, innan jag skulle komma till frågan: spelar du gitarr? så skulle jag ha fått beta av en hel del frågor före kan jag säga;)

Kramis Lisa

"oroshjärta" Lotte Fernandez sa...

sluta aldrig undra! l.o.v.e

Stina sa...

Ja, helt klart att man behöver fråga.
Vill man veta och undrar så ska man fråga.
Det är ju ett sätt att visa intresse för andra också. :-) Kram Stina

Lantliv sa...

Hej Marie kul att du var och hälsade på hos mig i Småland!!!

Det här ämnet du tar upp idag har jag massor av åsikter om...Det är en balansgång det här.....det sista du skrev som är mycket viktigt ...äkthet. Frågar jag nu för att jag vill snoka eller vill jag veta mer om personen i fråga...Snokar man så ska man låta bli att fråga....sårar väldigt...för det märks. Vill man veta mer om personen...innerligt intresserad då kan man fråga....man visar intresse!
Har en kvinna i min närhet som frågar alla om allt....jag ryser!

Ha det så gott,
kram Anne-Lee

Maya sa...

Ja tänk vad vi missar om vi inte är nyfikna!