mandag 2. november 2009

Visst får man vara stolt

Idag berättade jag på jobbet med verklig stolthet i rösten att jag bakat kanelbullar i helgen. Visst är det så, att vi blir extra stolta när vi gör något som vi i vanliga fall inte gör, och specielt när det blir bra. Bullar har jag nog aldrig bakat (är det verkligen tillåtet att säga det om man är en kvinna på 41 år???) Men nu gick det så bra, och det smakade alldeles utmärkt. Så ja, jag är stolt och det får man vara..Även när det gäller så banala saker som kanelbullar....Nej, tar tillbaka det. Det är inget banalt med kanelbullar, nybakade varma bullar med ett glas kall mjölk eller en kopp kaffe, det är livskvalitet. Njutningsögonblick ......inte banalt.
Så till något annat...Idag blev förvirrad och konfunderad. För nästan exakt ett år sedan sökte jag en tjänst, och den fick jag inte...Kan väl nu så här långt efteråt säga att jag blev mycket besviken... Men så har året gått och det mesta kan man ju lägga bakom sig och så tar man nya tag. Finner hela nya tiden nya utmaningar och en spänning i det arbetet jag har.... Men så idag....så fick jag erbjudande om den tjänsten som jag för ett år sedan inte fick... Vad gör jag nu? Är jag lika intresserad? Något jag verkligen är stolt över var att jag sa: "Jag måste tänka på saken..." Jag är ju så ofta en extrem ja-människa, men nu känner jag att jag måste tänka...Vill jag detta? Vad med allt det jag gör idag? Så nu tänker jag, tänker väldigt....

Trekk deg tilbake fra larmen.
Trekk deg tilbake
til de fredfulle markene,
over dem strekker
den uendelige himmelen seg,
og der, mellom oss og stjernene,
finnes stillheten;
og mens vi er der i stillheten,
la oss lytte til vår indre stemme
av Jerome K Jerome

13 kommentarer:

Marie//Tekla Maräng sa...

Ja det var inte lätt när du fick tillbaka förfrågan om platsen du ville ha för ett årsedan.
tänk noga innan du bestämmer dig.
Nä det är verkligen inte banalt med bullar det är livskvalitet så det sjunger om det. Och visst får man erkänna att man inte är någon van bullbakerska fast man är 41 det är aldrig försent heter det ju.
Kramar Marie:)

Skaparglädje sa...

Vad fina dina kanelbullar blev, fin snurr du har på dem. Hoppas de smakade bra till kaffet. Du kan verkligen vara stolt över dem.

Malys krok sa...

Skjønner godt at du trenger å tenke nå! Må være en vanskelig avgjørelse, særlg om du trives der du er nå. Ingen kan vel råde deg heller.--Men du har virkelig grunn til å være stilt over bollene dine, de ser kjempegode ut.
-Margit-

Malys krok sa...

Hei igjen! Glemte å takke for dine kommentarer, måtte le litt. Slikt har hendt meg og...

Ninnie sa...

Å, de där kanelbullarna ser ju jättegoda och fina ut! Någon gång ska vara den första, heter det ju, kanske blir det fler gånger nu...?! Jag har nästan alltid hembakta kanelbullar i frysen, men så gillar jag att baka också, dessvärre har jag inte tid till sets så ofta som jag ville...
Det låter spännande att byta jobb, men förstås ska du tänka noga över vad du helst av allt vill. Lycka till!

Maya sa...

Men så spännande! Grattis till erbjudandet!! Klokt av dig att få tänka på saken, jag är lite som du, en JA människa..:) Vet inte om jag hade kunnat fundera på saken utan risken finns att jag hade sagt JA direkt!

Anonym sa...

Det är klart att du ska vara stolt :) De där kanelbullarna skulle jag mer än gärna vilja sätta tänderna i :)

Vilket erbjudande, grattis :)
Ta dig tid och tänk igenom vad du verkligen vill.

Kram Åsa

Ann-Sofie sa...

Jag är säker på att du hittar svaret inom dig, vad som är rätt eller inte, lycka till med det. Visst är livet märkligt ibland!

Jättegoda ser dina bullar ut, kul att testa på nya ting!

KRAM

Sjabbig men chic sa...

Absolut att du ska vara stolt! Det skulle ju vara rent hopplöst om vi bara fick känna oss stolt när vi räddade världen. Skulle bli så tråkigt då liksom.;)
Vad kul att nu vill de minsann ha dig. Och vad bra att du sa att du skulle tänka på saken.
Vet du, det är nästan så att jag är lite stolt över dig.

Kramis Lisa

Vita hjärtan sa...

Hej Marie!!!

Tack för en jättefin award.....jag blev berörd....ska bara tänka ut 10 saker om mig själv så ska jag göra ett inlägg.

Mumsiga bullar du bakat....så fina....kanon ju! Här bakas inte ofta, men lussekatter blir det varje advent i alla fall. =)) Snart dags!

Spännande att du blivit erbjuden jobbet nu....hoppas du kommer fram till det som känns rätt och riktigt just nu. Själv är jag oerhört velig ang. ev utbildning. Ska jag läsa och i så fall till vad och var.....hm, vi får se vad det blir...

Vilken ljuvlig butik du visar bilder ifrån! Älskar också kalendern.....o tändsticksaskarna med bilder på....såå fina.

Jag saknar dig!
Kraaaaaaaaaam Annemari

Refleksjon på livsvegen sa...

Å så nydeleg Marie...

Refleksjon på livsvegen sa...

Ps: Lykke til med valget ... ;-)

Anna-Lena sa...

Mmm... bullarna ser underbara ut! Känner nästan doften genom skärmen ;) Spännande att iaf få frågan om nytt jobb? Sen om du vill ha eller inte är ju en annan sak!.. Lycka till med beslutningen! Ha en skön vecka!