fredag 2. januar 2009

Tysk lektion

Ibland undrar man ju om man har fått användning för allt man lärde sig på skolan. Idag fick jag för första gången i mitt arbetsliv användning för mina kunskaper i tyska. Det märktes dock att jag hade min sista tyskalektion för över 20 år sedan, jag kan inte påstå att tysken flöt fram och några ord är mycket svåra. Ordet blankett (antrag), eller vad med arbetsgivare (arbeitgeber)? Det var ord min tysklärare aldrig lärde mig. Men tror att de besökande var glada för mina stapplande försök i det tyska språket. (grammatiken var säkert under all kritik) Men här har jag hittat en ordlista, kanske jag kan använda den nästa gång.

1 kommentar:

Rune Lundblad sa...

Av vad jag kommer ihåg så ansåg väl din tysklärare på högstadiet(Hette han Börje Stern?) att du var duktig. Jag har själv en del pinsamma minnen av mina försök att mobilisera min gamla skoltyska.