onsdag 14. oktober 2009

När man är hemma

Dagar när man är hemma, och det inte finns energi, men bara behov av vila, så blir det mycket tv-tittande. Just nu är det ett program på TV4 "Efter tio" med Malou. Ett av dagens tema var stening av kvinnor. Det får mig att tänka, vad är det med människor...behov av makt..vad är det som sker när gruppen styr, när människor slutar att tänka. Det blev vist en sådan stark scen från en film. En kvinna som just ska stenas...ställer frågan "ni känner ju mig, jag är er granne, mamma, dotter..." Alla är tysta, men så tar gruppen överhand...

Detta är långt från vår värld idag, här i Norge eller Sverige, men ändå. Kastar vi också stenar? Låter vi oss också styras av andras ord, händer det också att vi slutar att tänka själva? Stanna upp, lyssna och handla...låt kärleken styra dig.. Stå upp för de som behöver dig, ropa när du möter orättvisa, tystna inte...Jonatan i Bröderna Lejonhjärta säger det så bra..

"Men då sa Jonatan,
att det finns saker som man måste göra,
även om det var farligt.
'Varför då' undrade jag?
'Annars är man ingen människa,
utan bara en liten lort', sa Jonatan."

9 kommentarer:

Ann-Sofie sa...

Å...underbara Lejonhjärta! Det finns så mycket betänkansvärt i Astrids ord!

Hoppas du blir kry snart!
Kram

Sjabbig men chic sa...

Jag såg också det där. Mycket tankar blir det och mycket känslor blir det också. För mycket tankar för att skriva i en kommentar faktiskt. Men du får väl försöka tänka hur jag tänker:;) Du vet typ: Är det så långt i från vår värld egentligen? Utfrysning, mobbing, skam och skuld men man får inte döda någon. Man får behandla människor som paria, man får egentligen vara hur jävlig som helst. Men man får inte stena den personen till döds. Ändå så blir kvinnor ihjälslagna var och varannan dag här och ändå så finns det så många människor som är olyckliga och som andra bestämmer sig för att de inte passar in... Osv. osv. osv. i all oändlighet.;)

Kram Lisa

Sjabbig men chic sa...

Och framförallt (höll på glömma det) hur kan vi låta det här pågå utan att ingripa? Jo, för att vi inte törs därför att det sker i religionens namn. Och jajaja, jag vet att det inte är religionens fel men jag vet också att det är den man skyddar sig bakom. Normalitet kallas det visst. Det är bara kulturerna och vad man väljer att luta sig på som skiftar.

Kram igen då
och krya på dig
Lisa

sylvia sa...

hei på dukoselig du la et spor etter deg hos meg,så fant jeg deg...veldig viktige og alvorlige saker du tar opp i dag.å så vitig å bry seg å si ifra..
ønsker deg god bedring.
kommer gjerne igjen jeg.
fra sylvia

Maya sa...

Så kloka ord av Jonatan! Jag försöker verkligen leva efter mitt eget tänk, att inte falla för grupptryck, göra mina egna spår i livet, gå in mina egna stövlar. Det är svårt, för en grupp är stark, men det det värsta man kan göra är att gå emot sin egen vilja, då är man bara en liten lort, som Jonatan sa.

Ninnie sa...

Jaa, tänk så bra sagt av Jonatan/ Astrid....
Hoppas du mår bättre snart, och att energin och orken återkommer. Krya på dig...och njut av att bara ta det lugnt några dagar!

Malys krok sa...

Jesus sa: "Den av dere som er uten synd, kan kaste den første steinen på henne".

Det er så galt av et menneske å sette seg til doms over et annet!
SÅ grusomt med undertrykkelse av kvinner. Og så forferdelig for dem det gjelder!


La oss leve for hverandre og ta vare på den tid vi har- la oss leve for hverandre- Livet selv kan gi det rette svar...

Tusen takk for kommentaren hos meg.
Fortsatt god bedring!
Klem fra Margit.

Marie//Tekla Maräng sa...

Ja tyvärr är allt för många människor små lortar.Många tänker bara på sitt eget bästa och både mobbar och fryser ut folk baktalar ... och det är någons slags makt dom vill åt.

Krya på dig och varma kramar/marie:)

Hemmafruns hörna sa...

Ja, någon lort vill jag inte vara! Och vi behöver påminna varandra -för det handlar ju också om att vara rak och ärlig i helt vanliga vardagssituationer! Ha en god dag!