søndag 15. februar 2009

Ja eller nej

Nu har vi alla duktiga flickor över lång tid läst och hört, hur viktigt det är att säga nej. Inte ta på oss för mycket, inte vara med överallt - och så plötsligt börjar jag läsa och höra att nu ska vi säga ja.

Det kommer snart en film med Jim Carrey som heter "Yes, man". Men vad betyder detta? Ska vi nu inte längre säga nej, vi som kanske äntligen har lärt oss att sätta lite gränser runt oss själva? Tror faktiskt inte att detta är någon motsats - att säga lite mer ja - kan faktiskt vara att sätta lite gränser runt sig själv.

Säg ja till det som utvecklar dig, men säg också ja til det som utmanar dig. Men att säga ja ska inte vara en stress, en yttre förväntan - då blir det bara en negativ press på dig, men ditt ja ska komma inifrån - något från dig själv. Men det handlar också om att våga - se det finns kanske något nytt där.

Kanske detta nya ja - handlar om att inte låta det negativa tanke och handlingsmönstret bli det som styr din dag och ditt liv. Rädslan för att bli sårad, utelämnad, glömd, trött etc - låt inte det stoppa dig. Jag vill inte vara styrd av min osäkerhet - men av min tro och mitt hopp - glädjen. Men för att klara av detta måste vi uppmuntra gemenskap - med oss själva och med andra.

Själv har jag ofta av ren feghet sagt nej, osäker -tror inte jag klarar av det. Trygg i mina gamla spår, men tänk om spåren blir så djupa att jag inte kommer ut ur dem.

Ta dig tid idag att vara - säg ja till något nytt - men pressa inte dig själv - men ge dig själv en utmaning.

En kram till oss alla!

Slappna av - låt livet föra
Carolina Gårdheim www.kreativinsikt.se

Ingen kommentarer: