fredag 20. mars 2009

Bokstaven C

Så var det fredag igen, och vi har kommit till bokstaven C. Det blev inte så lätt........det ska ju vara på norska. Svenska ord hittade jag många.... Cykel, Cirkus, Clown, Citron...... Cykel, som du bara längtar att ta fram när snön är borta på vägarna och fåglarna sjunger. Cirkus , ibland känns livet verkligen som en cirkus, och kanske man själv känner sig som Clownen mitt i manegen. Citron, en skiva bredvid den nygrillade laxbiten, mums. Men ack, nu var det ord på norska?? Nu kan jag kanske skylla på att mitt norska ordförråd inte är så stort eller bara på att jag just är extremt dålig på just c-ord. Så min lösning blev Coca Cola.....är väl inte direkt norskt, men det är ju det ordet som används. Så här kommer ett glas Coca Cola - ett halvtomt glas eller ett halvfullt....jag du väljer själv hur du vill se på saken, eller kanske på livet. Vilken inställning har du, ser du möjligheterna eller begränsningarna........... Är det en början eller ett slut.

Coca Cola i sig har aldrig varit en favorit, och så tilltalar väl inte dessa multinationella företag mig .... Och nyttigt är du ju inte, och dåligt för tänderna...men det börjar ju på C.... suck suck. Längtar till bokstaven D.....då kan man ju bara tänka sig så många möjligheter som finns.....

Andra mer kreativa c-inlägg finner du här hos Petunia, och jag tror att det är flera där med bättre kunskaper i det norska språket än det jag har..... jag har aldrig fått studera norska, självlärd är jag.......eller lärd kanske är fel ord...

Kanskje jeg ska prøve å gjøre alle mine innlegg på norsk, men det synes jeg blir litt vanskelige, og så blir noe av meg borte... så jag fortsätter med det svenska.

20 kommentarer:

Olga T sa...

Cykel hade jag tänkt men kom på att Den Bäste Sykel stavas ju int med C så det blev ett annat tema. Men nu när jag läst ditt bidrag kom jag på att Citroën, som jag valde, heller inte är norska. Hmmm. Men jag gillar ditt inlägg på C!!! Ha det!

Petunia sa...

Mange C'er som kan gi ideer til andre som ikke har kommet på noe.
Tror dere er flinkere til å bruke C i det svenske språken en oss nordmenn:)

Som mine dager er sa...

Så mange fine C bidrag! Også er du den første til å nevne Coca Cola, noe halve norge drikker ;-) Tøfft.

Klem fra Marit

Sommarträdgården sa...

Hej!
Tack för kommentaren på bliggen.Det blev ju riktigt bra med att hitta ord på C!Heja dig!Ha en bra helg!

Vestlandsjenta! sa...

Dere har visst større ordforråd enn oss dere ja! Eller her har vi kanskje flere ord på s enn dere! Hehe! Coca cola er jo godt da, eller jeg selv er hekta på zero varianten! Ha en flott helg!

Evami sa...

Coca cola sitter jeg og drikker nå,då set er et perfekt valg for C:) Ha en flott helg:)

Marie sa...

Cola är gott :-)

Beate sa...

Coca cola kom jeg ikke på engang, enda jeg nok havna i cola gryta som liten ;)

Unknown sa...

Dette var jo eit godt c-valg:0)
Og trur heilt sikkert at du hadde blitt tilgitt om du brukte c i eit svensk ord og...
Mykje flinkare til å bruke c i Sverige ser eg!! Det visste eg ikkje, og dermed har eg lært noko nytt!!
Ha ei fin helg.

Helle K. sa...

To sjæle en tanke - som vi siger i Danmark :)
Sjovt at vi var to som fik ideen :)
Dit billede er da flot :)

amylin sa...

Godt med Coca Cola. Det hører helgen til. Ha en god helg.

Anonym sa...

Her lister du opp mange fine C-alternativer. Ett av dem har jeg bygget mitt innlegg på, nemlig cirkus.

Inger sa...

Her var det jo mange ting på C.
Ha en fin helg!

FO - 2 sa...

En internasjonal C dette.
Og den kan godt brukes på norsk ABC. :)
Fortsett med å skrive på svensk du. Det er jo din identitet.
Kos deg det halvfulle glasset og ha en fin lørdag. :)

Ruth sa...

Jeg drikker ikke Cola, men jeg bruker det til mye annet rart. Fjerne rust bl.a.

Jeg liker svensk språk, jeg - kanskje jeg burde lære meg det?

Viola sa...

Coca-cola er godt ved siden av kebab, lasagne, spagetti bolognese etc, men ellers drikker jeg vann, gjerne med sitron i. Artig vinkling på temaet C - halvfull eller halvtom.. :)
Ha en fin helg!

Tove E sa...

Heia! Dette var en C som blir mye brukt her i huset:0) Flott!

Anonym sa...

Her var det en colapost til :o) Ha en fortsatt fin helg.

Tone sa...

Takk for hyggelig kommentar i bloggen min.
Om glaset er halvtomt eller halvfullt hmmm...uansett er det plass til meir i det, og uansett er der meir igjen :)

marteks sa...

Synes det var en bra C jeg. Vi har nok ikke så mange norske ord på C som det finnes i svensk. Cola er av de drikkene jeg likte kjempe godt før, men nå klarer jeg ikke drikke det mer. Lurer på om det betyr at jeg begynner å bli voksen?

Ha en fin uke!