søndag 1. mars 2009

Spår i mig och spår i snön

Några tankar kommer aldrig ut - men de lämnar spår efter sig. De finns kvar där inne. Inte för att jag inte vill dela - men kanske mer för att jag undrar vem som vill höra. Några tankar passar bäst inne i mig, tror jag. Om jag sätter ord på tankarna - känns det bara som ord. Några tankar passar inte att klä sig i ord - eller så är det just att jag inte hittar de rätta orden. Några tankar känns mer än den hörs och syns. Några tankar är mina - väljer att behålla de för mig själv, men alla kan se små eller stora spår i mitt liv efter de tankar som finns i mig. Det man säger och gör, präglas av de tankar man har - handlingarna är spår av tankarna. Som tankarna är livet - glädje, smärta, sorg, tro, oro, förtröstan, hopp - inte en motsats men en helhet

Under min tur ut idag upptäckte jag några stora spår - så jag var inte ensam. Bakom ett träd var det någon som såg mig - lite på avstånd - men jag gick med blicken riktad framåt....kanske lite snabbare - för om det hade kommit en älg, så är jag inte säker på att min förmåga att klättra i träd hade varit tillräcklig. Så jag hoppas att älgen bara tittar och inte ger sig till känna. (om det nu var älgspår jag såg???)

3 kommentarer:

Hemmafruns hörna sa...

Hmm... det var något fint att tänka på. Du skriver såna fina små "karameller" - såna som varar en lång stund. Klickade förresten på bilden på dig och din mamma och njöt av det jag såg och hörde. Första gången jag såg en dvd med Gaithers tyckte jag bara det var såååå amerikanskt, och nu känner jag hur det går rakt in i hjärtat. Tack!

Maya sa...

Hoppas älgen inte visade sig, bättre att han/hon stod och tryckte bakom träden..:)

Rune Lundblad sa...

Men alla kan se spåren av mina tankar. Vilken fin formulering.
pappa