mandag 30. mars 2009

Hur var det nu med service

Får man klaga, eller kanske bara sucka lite uppgivet.

Jag har, som den kanske uppmärksamma läsaren noterat, tidigare arbetat ett år i affär. Det var en affär som sålde glas, porslin och presenartiklar. Som ni förstår så blev det många paket, julsäsongen var värst och dagen före julafton var mina händer nästa blodiga av alla torra presentpapper - och mina ben var trötta och mitt huvud tomt - men slutade jag packa in paket...nej då, det var service åt kunderna. Så här packades och packades. (och jag tror jag till och med drömde om paket, presentpapper och röda band)

Det var då på slutet av 80-talet, så uttrycket "less is more", var inte ett begrepp som användes - nej här var det guldiga, röda och silvriga papper, med stora blanka band i rött, silver, grönt och lila. Det var liksom mer "more is more".

Nu glider jag ut...........tillbaka till service, eller brist på... Häromdagen besökte jag en bokhandel, böcker är ju så bra (ja, fast en del är dåliga) Det var rea - köp 3 betala för 2, så även om man bara tänkt att köpa 1 så blir det 3, och så tycker man att man sparat pengar. (är jag lurad???)

Men men...väl framme vid kassan så möttes jag av två unga tjejer (alltså inte över 25 år) och jag var tillsammans med 1 man de 2 enda kunderna i affären. Jag skulle ha mina böcker själv (svårt att ge bort böcker) och behövde alltså inte be om att få dessa i några små/stora paket. Mannen bredvid hade köpt 1 bok, observera på REA. Han bad vänligt om de kunde slå in boken, för det skulle vara en present.

Vilket svar fick han - "vi slår inte in reaböcker". Jag tittar mig runt i affären, ingen står och väntar, jag är färdig. Det är 2 tjejer i kassan, 1 man och 1 bok - "vi slår inte in reaböcker" Det här förstår jag inte - ok - hade det varit fullt av folk, lång kö etc, så ok, då kan de kanske inte slå in alla böcker - men hallå!! 2 tjejer i kassan, 1 man och 1 bok.

Hade jag nu varit lite snabbare i tanken, så hade jag erbjudit mig att slå in boken, för jag är bra på att slå in paket, och jag har lång övning bak mig, kan till och med slå in stora porslinshundar, så en bok är "a piece of cake"

Service = kundtjänst, hjälp, uppassning, betjäning.

3 kommentarer:

Ann-Sofie sa...

Ja men visst höjer man både på ett o två ögonbryn ibland vad gäller serviceminded!!!
Skönt att läsa om hoppfulla och sköna dagar i Skåne :)

Åh....så fiiint ni får det, med stort bord och vårligt dukat :) Härligt!
Ha en skön vecka!

KRAMAR Ann-Sofie

Sanna & Niklas Bröllop! sa...

Hej!
Tack för dina rader hos mig.
Ja det kändes härligt att träffas igen efter jobbet. Han sken som en sol när jag kom!
Nu ska jag åka och hämta äldsta killen från fotbollsträningen!
Man har och göra med tre grabbar!=)
Kram Sanna

Sjabbig men chic sa...

Precis, vad jag tänkte. Tänk om du hunnit med att säga att: Nej, men jag är serviceminded så ge mig bara lite papper och tejp så slår jag in boken! Då kan ju ni två ta och ta igen er lite så länge!

Jag hatar när människor inte kan vara lite trevliga. Det handlar egentligen inte ens om att vara serviceminded utan bara lite mänsklig och trevlig!

Kram Lisa