søndag 8. mars 2009

Språk

Jag flyttade till Norge för snart 11 år sedan, och blir med all säkerhet kvar här. (kanske jag kan bli pensionär i Sverige) Redan från början bestämde jag mig för att prova att skriva på norska - kastade mig bara ut i det hela - och det blev många kul formuleringar. Nu har jag ibland lite svårt att skilja på språken, måste fråga; -Är det här ett norskt ord eller svenskt? Några ord som jag har blivit specielt glad i (norskt uttryck) är "Raus", "koselig", "nydelig", "tilstede". Eftersom jag älskar att prata och läsa - så har jag istället för att välja mellan det svenska och det norska - tagit båda språken. På så sätt har jag fördubblat mitt ordförråd - och kan alltså prata dubbelt så mycket, eller?!? Men naturligtvis - ska lyssna också. (svårt ibland det)

Men språk är så mycket mer än ord - själv har jag otroligt svårt för att prata utan att använda händerna. Gestikulerar hela tiden. Folk ler lite när de ser mig ge vägbeskrivningar i telefon, tydligt med handen visar jag hur vägen går, hur du ska svänga till vänster osv. Men tyvärr får aldrig mottagaren se min flotta beskrivning. Att ha händerna i fickorna, gör att jag nästan inte får sagt något.....För att stoppa mig själv från att säga något är det lika effektivt för mig att sätta mig på händerna som att hålla mig för munnen.

Med dette innlegg, så ønsker jeg dere alle en riktig flott søndag, med herlige opplevelser! Selv skal jeg, sammen med 3 andre damer, på tur til Kristiansand, og jeg er glad at det ikke er jeg som kjører. ( så här är mitt norska språk - säkert kan du som är norsk hitta gramatikfel, men jag gör så gott jag kan)

Men om jag fick önska, så hade jag åkt hit - och lagt mig ned i den vita sanden, och känt solen värma och vinden smeka. Men en liten tur i drömmarna är också så skönt.



2 kommentarer:

Vita hjärtan sa...

Det är väl härligt att kunna två språk så bra. Dessutom ligger dom så pass nära varandra att det går att blanda dom i vardagen.

Ha en skön dag med dina vänner!
Kram Annemari

Anna-Lena sa...

Ja det är spännande med språk! :) Jag är utbildad svenskalärare men pratar NU mest norska!.. Jobbar på union scene med div. administrativt! min syster ringde mig på jobbet en gång och jag brukar kunna slå om men då var det helt omöjligt!.. ;) Där pratar jag ju bara norska! Sa morgon bitti EN gång och då skrattade de gott åt mig! ;) Däremot läser och skriver jag på svenska! Det slinker väl in endel norska ord och formuleringar men så har jag oxå lärt mig och förstått att det är många mer norska ord som faktiskt används i svenskan oxå! Mkt gammalsvenska och värmländska tex! Ja, språk är fascinerande jag kunde säkert hållit på ännu längre men slutar nu... ;) Ha en skön söndag... i snöovädret! ;)