lørdag 14. mars 2009

Ett steg i taget

Sakta men säkert - idag blev det köpt golv till det nya vardagsrummet. Jag glädjer mig mest till att väggar och golv blir färdiga, och möblerna kan flyttas in. Mitt bidrag blir pricken över i, min man får stå för grovjobbet, så blir det min tur. Det måste ju handlas gardiner, nya mattor, lampa till taket ...........ja ni hör vilket jobb. (egentligen inte något jobb över huvudaget - bara trevligt) Och det går jag att förbereda sig i tanken....

Från det nya vardagsrummet blir det dörr ut till terassen
- där sommaren väntar med värme.....
Långa sköna frukostar på solig lördagar.....
ljuva sommarkvällar när du inte vill gå in.......
Dagar och kvällar....
och nu ligger allt det där framför oss.
Det är som en stor godispåse,
som man ännu inte har öppnat...
men du vet att alla godbitarna finns där,
dina favoriter...
väntar på att du ska smaka.
Precis så är det nu,
när våren och sommaren ligger där framför oss
och väntar på att få komma fram.

När vi handlade golvet hittade jag några små kakelplattor i olika färger - helt gratis - var väl något de bara hade liggandes. Tänkte att de kunde bli fina underlägg....
Sist men inte minst blev det några krukor med påskliljor. Gult och vackert. Så nu är det små solar både i köket, hallen och vardagsrummet. Gör att ett leende kommer fram på min läppar. En ljusglimt....

2 kommentarer:

Rune Lundblad sa...

Fin dikt - sommaren en godispåse med många olika upplevelser och smaker.

Marie//Tekla Maräng sa...

Visst är våren och sommaren som en härlig godis påse, åh vad jag längtar efter att kunna öppna den.
Trevlig helg Marie:)