fredag 27. mars 2009

Dagens tanke

Idag är det ett mycket varierande väder, den ena sekunden strålande sol och därefter så regnar det i massor. Växlande. Precis som vårt humör och våra liv. I det ena ögonblicket så strålar livet, allt går lätt och ingen tanke är för omöjlig. Men helt plötsligt vänder det - en oro kryper in, ett litet obehag och du fryser inombords. Konstig - men jag är ändå så glad i livets växlingar. Lär mig hela tiden något nytt - och det absolut viktigaste - att inte bli bitter för det man inte har eller för den man inte är. Följande ord fick jag höra när jag slutade på en arbetsplats för många år sedan (har skrivit de förut, men de betyder så mycket för mig)

Tack Marie, för alla tårar och skratt,
som du bjudit på.
Som visar att du är en
levande människa.
Precis så vill jag vara, inte en välputsad fasad som inte vågar visa den inre sidan. Jag vill leva helt och fullt. I stort och smått, i vått och torrt, i regn och sol.

5 kommentarer:

Vita hjärtan sa...

Precis så där är det och fort kan det gå.....upp som en sol och ner som en pannkaka passar verkligen in ibland. Just nu ger min elev mig otrolig inspiration och glädje, så trevlig och så duktig, otroligt roligt!

Här regnar det inte....här har det kommit flera dm snö.....ingen höjdare i slutet av mars månad......

Ha en bra helg!
Kram Annemari

Ann-Sofie sa...

Hej Marie, så underbara ord att smaka på och fundera över!Önskar dig sköna dagar hos din familj!
KRAMAR Ann-Sofie

Ninnie sa...

Kloka och tänkvärda ord, precis så är det ju...Livet går lite upp och lite ner, och tur är väl det, för annars skulle man ju inte uppskatta de lyckliga dagarna, och heller inte lära sig något av de svåra stunderna...
Ha en skön helg! Hoppas du får mest sol....för det är ju den vi längtar efter nu!

Jessica75 sa...

Tack för besöket idag, vilken energikick du gav mig. Underbara ord att funder över. Hoppas att det blir underbara dagar med din familj. kram på dig! /Jessica

Sjabbig men chic sa...

Ja, så är det. Det är upp och ner och hit och dit och fram och tillbaka. Ibland så undrar jag om jag har någon fasad överhuvud taget. Det är lite mer som en levande inredning, som ständigt möbleras om som kliver runt. Å andra sidan så är husets hjärta alltid det samma. Me eftersom huset inte har någon fasad så blåser det kallt när det blåser men när solen skiner så är det desto varmare. Alltså om man skulle jämföra mig med ett hus. Det kanske man inte kan. Det kanske bara blir väldigt konstigt.
Ja,ja, lite konstig är jag väl också men det tar jag inget extra för!

Kram och sovgott
Lisa